Om oss

My Imaginary, ett nytt modernt svenskt, etiskt och klimatvänligt företag inom konfektionsindustrin 

Varumärke 

Våra tröjor går under varumärket Sjöholm som indikerar ett unikt, fräscht, hållbart och svensktillverkat plagg. Sjöholm prioriterar en tidlös design, en hållbar produktion som har minimal påverkan på miljön. där kvaliteten går före kvantiteten. En Sjöholm tröja kan användas mycket längre vilket minskar konsumtionen av kläder. En Sjöholm använder ekologiskt tyg med GOTS-certifiering, varje tröja blir ett unikt hantverk varje gång. 

 Vårt uppdrag och styrkor 

Vi är ett svenskt nystartat företag inom konfektionsbranschen som närproducerar kläderna i Sverige av sömmerskor med svenska anställningsvillkor, arbetsmiljö och löner och med sy företag som även jobbar med integration, vilket skapar jobb. Vi använder oss av ekologiska tyger med GOTS - certifiering utan tillsatta gifter producerade inom Europa med humana arbetsvillkor och löner. Det som därutöver spetsar till bolaget ytterligare är att kunderna kan designa sina egna tröjor genom att välja olika tyger till olika delar av plagget. Vi hoppas att företagets värderingar och produkter kommer att tas väl emot i marknaden och att vi kan vara en dörröppnare för fler riktiga svenska företag inom konfektionsbranschen med produktion i Sverige.

Vi tänker annorlunda 

My imaginary är ett visionärt företag. Vi ser framför oss en värld med människors lika värde, ett klimat som mänskligheten tar ansvar för och att vi hjälps åt över nationsgränser och världsdelar för att alla ska kunna ha det drägligt. Vi tror att även du är en visionär och tillsammans ser vi möjligheter istället för hopplöshet. Vi hoppas att du tror på oss. Vi tror på dig

Varför vi startade

Vi startade eftersom de stora börsnoterade konfektionsdrakarna får ständigt kritik för dåliga arbetsvillkor och löner för sömmerskor i låglöneländer. Men reflekterar vi som konsumenter över att en t-shirt kostar 100- och en huvtröja 200- ? Det är ett ut pris mot konsument inkl moms som ligger under både pris för det tyg som går åt och den kostnad som åtgår för att sy plaggen. Vi borde förstå att något är fel. I vilken arbetsmiljö är tygen producerade, vilken ersättning får de som producerar tygen, vad innehåller tygen, hur ser villkoren ut för de som syr, vad får de i lön, har deras barn mat på bordet ? Det är frågor som vi borde ställa oss. Så länge börskurs, lönsamhet och vinst per aktie är de 20 (minst) högsta prioriteringarna hos de stora klädföretagen och etik och klimat kommer långt ner på listan, hur ska vi då klara av att förbättra vårt klimat, våra etiska värderingar och synen på människors lika värde ?
 

Svaret är att långsamt bygga upp en ny svensk konfektions- och textilindustri, som just bygger på grundstenarna klimat, etik, ekologi, närproduktion, kvalité, integration, kreativitet m m. Men det kan endast ske om kunderna är villiga att betala ett pris för sina kläder som är rimligt utifrån klimat, hållbarhet och etik. Den första byggstenen i det arbetet är My Imaginary.

Bli först att läsa våra nyheter!